Rowery górskie z napędem elektrycznym cieszą się coraz większą popularnością, dlatego firma Focus wprowadza na rynek coraz nowsze modele. Różnią się one głównie wyposażeniem oraz ewentualnymi nowościami technologicznymi, jednak koncepcja pozostaje ta sama. Celowo unika się jednak nazywania tego typu rowerów, E- rowerami, tudzież rowerami z napędem elektrycznym, ze względu na pogląd, że rower górski z napędem elektrycznym brzmi trochę mało sportowo. Dlatego modele sportowe MTB nazywa się elegancko rowerem hybrydowym.

Po krótce opiszemy wyposażenie poniższych modeli. Rowery MTB Focus rodzina JAM2 jest dość liczna bo mamy ( JAM2 PLUS PRO, JAM2 29 PRO, JAM2 FACTORY, JAM2 PLUS, JAM2 29, JAM2 PLUS LTD, JAM2 29 LTD)- wszystkie modele z tej rodziny posiadają:
1. Dodatkową baterię zwaną w skrócie T.E.C. ( Trailored Energy Concept). Ze względu na stosunkowo małą moc baterii zintegrowanej z rowerem, istnieje możliwość podłączenia modułowej baterii zwiększającej moc akumulatora do 760 Wh. W zależności od modelu roweru można ją zamontować w różnych pozycjach. Jest to niewielka bateria, zwiększająca nieznacznie wagę roweru o jedyne 2 kg. Nowym rozwiązaniem jest inteligentne mocowanie owej baterii, jeżeli wybierasz się na krótsze jazdy w miejsce dodatkowej baterii możesz zamontować bidon lub sakwę z narzędziami. Cały ten mechanizm nazywa się Smart Rack

2. Wszystkie modele zostały zaopatrzone w kinematyczny system tylnego zawieszenia F.O.L.D. ( FOCUS OPTIMIZED LIKAGE DESIGN). Brzmi nieco enigmatycznie, więc postaramy się trochę rozjaśnić o co chodzi. Konstrukcja systemu FOLD opiera się na tylnym trójkącie, który znacząco zmniejsza wagę roweru. Wszystkie elementy zawieszenia znajdują się w centrum ramy zmniejszając tym samym środek ciężkości. Wpływa to na dynamikę oraz stabilizację jazdy. Według producentów dzięki właśnie takiemu zawieszeniu jazdę można podzielić na dwie fazy:
– fazę degresywną – gdzie intensywność mikrowstrząsów zostaje obniżona przy jednoczesnym zwiększeniu przyczepności,
– fazę progresywną – zapewniającą optymalną sztywność i wytrzymałość, która wpływa na komfort jazdy.
Wszystkie łożyska umieszczone są w ramie głównej, przez co cały mechanizm chroniony jest przed zewnętrznymi zanieczyszczeniami oraz korozją.

3. Koła hybrydowe DT Swiss – tak samo, jak można polegać na szwajcarskich bankach, tak samo można i na szwajcarskich kołach. Wielcy mistrzowie kolarstwa zachwycają się ich technologią, wykonaniem, wytrzymałością, szprychami i ogólnie samymi kołami. Skoro oni mogą się zachwycać dlaczego i ty nie możesz? Modele JAM2 PLUS PRO, JAM2 PLUS, JAM2 PLUS LTD posiadają koła o rozmiarze 27,5 cala, natomiast modele JAM2 29 PRO, JAM2 FACTORY, JAM2 29, JAM2 29 LTD 29 cali.
Jak wiadomo rozmiar koła zależy od tego, jaki styl jazdy preferujemy. Im większy rozmiar kół tym kąt natarcia jest znacznie mniejszy przez co wszelkie przeszkody można pokonać znacznie szybciej i łatwiej. Duże koła poprzez większy kontakt z podłożem„ przyklejają” się do powierzchni, dzięki temu rower staje się stabilniejszy.
Mniejsze koła są zdecydowanie lżejsze, przez co znacząco wpływają na dynamikę ( przyspieszenie) i zwrotność podczas jazdy.

4. Amortyzatory. Rowery z serii JAM2 zostały wyposażone w amortyzatory amerykańskiej firmy Rock Shox wchodzącej w skład koncernu SRAM. Rock Shox to typ amortyzatorów co to „nie gnioć sia i nie łamioć sia”. Ich sztywna i wytrzymała konstrukcja, ułatwi pokonanie stromych podjazdów i szybkich zjazdów. Różnica pomiędzy poniższymi modelami polega głównie na średnicy goleni, zakresie skoku, systemie tłumienia oraz cenie. Amortyzatory Rock Shox doskonale tłumią drgania oraz zmniejszają obciążenie przenoszone z widelca na stawy kończyn górnych zwłaszcza nadgarstków i ramion. Model JAM2 PLUS PRO wyposażono w amortyzatory typu Rock Shox Yari & Deluxe, natomiast model , JAM2 29 PRO został wyposażony w amortyzatory Rock Shox Revelation & Deluxe.

5. Hamulce. Wszystkie modele zostały wyposażone w Hamulce Magura. Zazwyczaj jest to model Mt2, który idealnie sprawdza się w każdych warunkach jazdy. Poprzez zastosowanie unikalnej technologii i wykorzystaniu lekkiego i wytrzymałego materiału Carbotecture, Magura MT2, to jedne z najlżejszych systemów hamulcowych dostępnych na rynku. Ergonomiczna 2-palcowa dźwignia hamulca, z możliwością ustawienia długości dźwigni, gwarantuje wygodę i kontrolę procesu hamowania. Ich główna zaleta to: stabilność oraz wysoka moc hamowania, przy stosunkowo niskiej cenie.

6. System XT Di2 – jest to nowość na rynku wśród rowerów MTB. Kto lubi ciekawostki technologiczne oraz ich zastosowanie, będzie zachwycony tym systemem. Ci co to jeszcze nie wiedzą czym jest system XT DI2 tłumaczymy- to po prostu system zmiany przełożeń sterujący przednią i tylnią przerzutką przy pomocy komputera rowerowego. System doskonale sprawdza się pod obciążeniem na podjazdach, jak i zapewnia mocne trzymanie łańcucha, który nie będzie obijał się o ramę na wyboistych zjazdach. W skład systemu wchodzą:
– Firebolty- czyli manetki zmiany biegów
– Przerzutki- tylnia i przednia
– Baterie
– Display- czyli wyświetlacz z modułem Bluetooth. I tu czeka nas najciekawsza zabawa.

Po pierwsze, na Smartfona należy ściągnąć aplikację E-Tube. Dzięki tej kombinacji ( aplikacji oraz funkcji Bluetooth) bezprzewodowo połączymy się z całym systemem. Aplikacja umożliwia personalizację ustawień oraz pozwala na całkowite dostosowanie pracy napędu do naszych potrzeb i preferencji. Oto kilka przykładów: przy pomocy funkcji Synchro Shift możemy ustawić, jak ma pracować przednia i tylna przerzutka. Do tego możemy ustawić prędkość zmiany przełożeń – funkcja Multi Shift. Uruchomienie owej funkcji jest banalnie proste wystarczy dłuższe przytrzymanie przekładni manetek. Producenci zapewniają, że obsługa owego systemu jest niezwykle prosta i nie sprawia zbytniego problemu podczas jazdy. Główne zalety powyższego systemu to nieograniczone możliwości ustawień.