Rower elektryczny jest to pojazd jednośladowy dwukołowym o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m, napędzany siłą mięśni, który został wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny. Jest on zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa stopniowo ulega zmniejszeniu i spada do zera, kiedy zostanie przekroczona prędkości 25 km/h. Takie rozwiązanie przeważnie umożliwia także jazdę bez potrzeby pedałowania. Generalnie jednak rower elektryczny nie jeździ sam, a jedynie wspomaga proces pedałowania.

1 kwietnia 2011r. po raz pierwszy w polskim prawie pojawiła się definicja określająca wymogi techniczne, które dany pojazd powinien spełniać, aby został uznany za rower. Nowelizacja ustawy „Prawo o ruchu drogowym” doprowadziła do tego, że rower, którego moc lub prędkość przekraczała określone w ustawie limity był uznawany za motocykl. W 2012 r. ustawodawca  zmienił natomiast definicje motoroweru. Spowodowało to, że rower elektryczny, który z powodu zbyt dużej mocy silnika nie spełnia wymogów określonych dla roweru może zostać zakwalifikowany jako motorower. W tym przypadku na właściciela prawo nakłada dodatkowe obowiązki  i ograniczeniami, np. konieczność zarejestrowania pojazdu czy też zakaz poruszania się po ścieżkach rowerowych. Są jednak sytuacje, gdy silnik jest jeszcze mocniejszy niż przewiduje to definicja motoroweru. Jeśli tak się zdarza, to taki rower uznawany jest zgodnie z obowiązującymi przepisami za motocykl.

Rower elektryczny to nie tylko praktyczne i funkcjonalne, ale również tanie rozwiązanie. Koszt użytkowania takiego jednośladu jest znacznie mniejszy, aniżeli w przypadku pojazdów wyposażonych w silnik spalinowy. Naładowanie baterii wiąże się z wydatkiem zaledwie 30 groszy. Sam proces ładowania nie trwa długo. W zależności od modelu i pojemności takiej baterii musimy na to poświęcić około 2-3 godzin. Zasięg roweru elektrycznego jest zależny głównie od pojemności akumulatora, długości jego użytkowania, wagi użytkownika, prędkości jazdy, ukształtowania terenu oraz warunków pogodowych. Zazwyczaj waha się od 30 do 120 km.

Istotne jest również to, że rower elektryczny jest pojazdem ekologicznym. Zamontowany silnik generuje bowiem dźwięk o mniejszym natężeniu, niż w przypadku silnika spalinowego i co ważne nie wydziela spalin. Żywotność akumulatora jest niestety ograniczona. Należy go wymienić po określonej ilości cykli ładowań i rozładowań. Problemem dla użytkowników może być to, że wydajność akumulatorów z czasem się obniża, ponadto spada ona również w niższych temperaturach.

Rowery elektryczne są zazwyczaj cięższe od tradycyjnych. W zależności od typu mogą one ważyć nawet kilkadziesiąt kilogramów. Wnoszenie ich np. po schodach może przysporzyć nam sporo kłopotów.

Rowery elektryczne przeznaczone są dla osób, które lubią długie wycieczki, chcą wyglądać świeżo nawet po przejechaniu kilkunastu kilometrów oraz dla tych, którzy mają problemy ze zdrowiem, ale wciąż chcą rozwijać swoją aktywność.